jealousy.. the positive and negative way...

1:56 PM

hai awak.. awak.. awak.. and awak... dah lama kan jari jemari nie tidak melakukan tugasnya... haaa.. dia memang malas sikit lately.. *tuan punya jari yang malas sebenarnya...* tak dak ceqhita sebenaqnya nak tulihh... haa..., hari nie baru rasa cam ada topik cket... I don't know why I don't know how... *nyanyi cket* lately an, my feelings macam unstabilized.. full of emotion.. jealousy.. courtesy.. dia mai kowt mana pown tak taw.. penat ceq nak control all those feelings.. tapi perasaan yang ceq rasa paling teruk is the word that I hate it before "jealous".. bukannya ceq hate sangat .. tapi perasaan nie sometimes boleh buat kita down and hati kita busuk macam sampah belakang rumah.. and worst from that, macam sampah kat tapak pelupusan sampah... tuh yang ceq tak suka.. ceq tak maw hati ceq jadi hitam sebab ada perasaan nie yang melampaw2 nih.. ceq sorang ja yang hitam, tak pa.... hek2.. it's good kalau sikit2... sebab nabi sendiri pown pernah rasa cemburu *hopefully kesimpulan dari apa yang aku baca tue betul.. if salah, betulkan.... :) * Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud,

 "Tiada sesuatu apapun yang lebih cemburu dibanding Allah." (HR. Ahmad dan Al-Bukhari). "Sesungguhnya Allah cemburu dan orang beriman pun cemburu. Allah akan cemburu apabila seseorang melakukan apa yang Dia haramkan." (HR. Ahmad, Bukhari dan Muslim).

but beware of that feeling sebab ia boleh mendatangkan dengki.. haish.... that's not good hokey ~ as a women, ladies, gurls.. memang kita akan ada perasaan tuh.. yet, as a human pown memang Allah da jadikan tuh sebagai salah satu sifat kita... tapi how we control it is the matter.... especially pempuan cam I kan.. lagilah.. kita ada banyak sangat sebab kenapa jealous tuh boleh timbuii... likeeee.... " 1. aku jeles la dia lagi cantik dari aku.. muka dia putih jew... flawless sangat... 2. haisshhhh.. cantik tol handbag LV dia.. bila la boleh aku plak merasa handbag camtuh.. *in my dream* 3. ohhhmaigaaaddd ~ hensemnya bf dia... huwaaaaaaa.. nak jugak.... 4. kurusnye dia even makan banyak.. aku nie, hari2 catu makan but then still gemuk gak... :( " and so on lah.... if jealous pasal bf lagilah kan.. kita manusia biasa yang tak lepas dari salah... so, eventhough kita ada si diayang awesome, at least sikit perasaan tak puas hati tuh mesti ada.. kenapa dia gini gini gini or gitu gitu gitu.. *ke aku sorang jew yang ada perasaan camnie.. facepalm * tak baik kan ada perasaan camtuh.. yeah ~ of coz semua orang nak yang perfect but do we realize that nothing perfect in this world except for Allah... belajarlah untuk terima hakikat yang si dia tue, gini gini gini and gitu gitu gitu.. at the end, mesti akan rasa lebih selesa rite... sometimes, apa yang kita jealous kan sangat tuh something yang kita boleh achieve dengan kehendak dan usaha kita sendiri and opkos dengan izin dariNya... so, kita berusahalah.. maybe, Dia tak bagi kita apa yang kita nak tuh hari nie, but maybe esok, lusa, minggu depan or maybe tahun depan... who knows right.. so, work for it.. fight to achieve it... Dr Fadzilah Kamsah pown ada bagi lebih kurang 17 tips untuk mencucikan hati... salah satunya, solat taubat, baca Quran, sedekah.. and so on... and aku sedar something new jugak sebab before this aku tak pernah buat benda nih, until one day I decided to make this as a  habit.. *tipu cket... kadang2 lupa gak*  I realized, after woke up next morning, I feel...so free... macam2lah.. ace hampa teraiiiiii... rahsia dia, before you end up your day, maafkan semua orang yang pernah wat salah dengan you all.. tak kiralah hari nie ke, semalam ke... bulan lepas ke.. or tahun lepas.. bila hampa bangun esok pagi hampa akan rasa tenang sangat... macam semua hutang piutang hampa dah langsai... padahai hutang PTPTN beribu2 lagi tak bayaq an... heee... apa kata, kita tanamkan niat baru mulai esok... hari nie lah.. sempat lagi nie.. so that kita akan jadi better person each day...

* entri nie aku tuliiihh untuk aku supaya aku dapat motivate diriku buang perasaan yang melampaw2 tuh.. kalau hampa ada perasaan macam aku or worst dari aku, jom kita teraiii bersama.. mudah2 an usaha kita diberkatiNya....

nie haaa ada satu quote untuk hampa.. aku tak kenai penulis dia... tapi aku suka quote dia...

The jealous are troublesome to others, but a torment to themselves.
William Penn 

nie pown aku suka jugak....

Don't waste time on jealousy. Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mary Schmich 

hahaha... weh hampa.. kita kan...ada penyakit.... hampa nak ka...?

Jealousy... is a mental cancer.
B. C. Forbes 






L.O.V.E. -ZAFIRAH-

You Might Also Like

0 comments

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Sponsored