CIRI-CIRI HARDISK TERBAIK

10:08 AM

Assalamualaikum. Holla ~


Terfikir untuk membeli hard disk baru. Hard disk yang lama, almost full. Full of pictures and movies. The old hard disk aku beli since aku kat uni lagi until now, of course lah almost full kan. Memang banyak gambar yang aku simpan untuk dijadikan kenangan in future.

Nowadays, dah banyak hard disk with variety of design, brand and accessories. Semua depend on needs and wants.

Image result for needs vs wants
Google


So, which one dou you prefer ? Needs or wants ?

Ada yang pilih mengikut kapasiti hard disk, ada yang memilih mengikut brand itu sendiri, ada yang memilih connectivity, tak kurang jugak membeli mengikut operation system yang digunakan.


Image result for needs vs wants
Google

Untuk aku... aku lebih suka memilih kapasiti hard disk tu sendiri... lagi besar kapasiti sesuatu hard disk, lagi banyak document, gambar dan sebagainya boleh disimpan.. senang dan memudahkan, tak de lah nak kena usung dua tiga benda kan.

Selain daripada kapasiti yang besar, aku jugak consider case untuk hard disk tu sendiri. Is either the hard disk is with dust, waterproof or shock proof ? Macam ADATA HD720 2TB USB 3.0.



Dah la kapasiti nya 2TB, memang puas lah menyimpan segala benda didalamnya. Adata ni jugak didatangkan dalam bentuk yang kalis air, habuk dan gegaran. Kalau nak travel, dah tak payah risau segala aspek untuk menyelamatkan hard disk ni.

Klik link ni, ADATA untuk tengok kelebihan nya yang lain.

Dah kalau kapasiti besar, kalis air, habuk dan tahan gegaran, confirm lah harga tahap mulut ternganga punya.. 


Image result for shocking images
Google

Sebab itu, aku masih consider harga nya. Adakah harga yang ditawarkan berbaloi dengan apa yang ditawarkan. Untuk orang yang yang dihujani duit, semuanya bukanlah masalah, tapi bagi orang yang masih dibasahi hujan, aku masuh consider harganya.

Aku jugak consider operating system yang digunakan oleh brand tu. Yelah ! Kalau semua user pakai Windows, senang, tak payah nak fikirkan hal yang satu ni, tapi ada user yang pakai IOS, so still kena consider ni sebagai salah satu reason untuk membeli.

Kenapa nak kena kisah pulak kan ? Mestilah ! Sebab kalau ada sharing, mesti kena gunakan hard disk ni, kalau dia pakai operating system yang berlainan dengan hard disk yang dibeli, kan dah tak boleh nak sharing. Rugi rugi rugi...

On top of that, design ! Yes ! Aku consider design sebagai salah satu ciri sewaktu membeli hard disk. Mestilah kena design yang cantik. At least, cantik pada mata aku. Macam Adata HD710M 1TB USB 3.0.


Design ala-ala  askar gittew ~ Cantik kan ? Kalau kenan jugak yang ni, boleh tengok kat SINI. Tapi, yang ini, 1TB lah, tapi still acceptable kerana kapasiti yang besar walaupun kurang sikit dari sebelum ni. Pun kalis habuk, air dan gegaran.

Cemana dengan korang ? Apakah ciri yang dipertimbangkan sewaktu pembelian hard disk ? Meh la share sikit, sharing is caring. Mana tahu, korang ada better thought than me. Boleh aku perbetulkan persepsi ni.



You Might Also Like

3 comments

  1. wak selalu pilih western digital hardisk sbb senang nak set password., ;p

    ReplyDelete
  2. part2 gini mmg ramai yg akan pening2 mn nk plh hehehehe

    ReplyDelete
  3. kak ekin banyak hardisk kat rumah.. 3 dah tu yg abang punya.. nanti hak baru cuba yg ini pulak

    ReplyDelete

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Sponsored