IT STARTS FROM HOME

5:22 PM

IT STARTS FROM HOME


IT STARTS FROM HOME


Dulu, zaman belajar,
bila English aku agak fluent dari kawan-kawan Melayu yang lain,
orang tanya, sekolah mana dulu ?
aku jawab, BM High School.
orang kata, patutlaaaa....

Dah kerja,
aku boleh paham dan cakap Mandarin,
orang tanya, dulu sekolah Cina ka ?
aku jawab, taklah..
orang tanya lagi, habis macam mana boleh paham Mandarin ?
aku jawab, jiran aku ajar.

Realitinya...

Aku kena bagi award dekat Abah sebab Abah lah kami beradik-beradik ada kat mana kami sekarang. Dulu masa bawak pi library, Abah pesan suruh pinjam novel English 1, novel bahasa 1.. Aku buat jugak kadang-kadang.. Tu pun jarang baca habis.. Selalunya tak buat.. Abang ngan Adik siap dedua novel English. Sebab tu, among them, English aku paling teruk nak-nak dengan Adik aku the TESLian. *slap to my face*

Jiran ajar Mandarin? Taklah.. Penang kan guna Hokkien, dia ajar Hokkien lah. Mandarin ni sebab aku suka tengok cerita Cina dari kecik-kecik lagi even selalu kena kondem dengan Adik and Abang sebab tak habis-habis cerita Cina.. Hahaha.. Okey what... Hari ni aku ada advantage sikit dari deme...

So, sebenarnya.. good and bad things starts from home. Ajarlah anak-anak dari rumah, bukan harapkan sekolah or cikgu yang ajarkan. Memang kerja cikgu mengajar, tapi dah kalau anak kau bebal susah sangat nak ajar sebab tak de basic, dia pun boleh fed-up. Aku cakap sebab aku pernah rasa hokey !

Kalau anak-anak minat cerita Korea, Jepun, German, Philippine, etc, biarkan lah. Mana tahu jadi advantage untuk dia one day. 

You Might Also Like

6 comments

  1. SS sampai skrg baca merangkak... Ha Ha Ha....

    ReplyDelete
  2. tu sbb la abah Aqil dok ckp mandarin dgn dia wlau ank tu br kecik tu x phm...atleast ank tu boleh faham n ckp wlau xleh baca

    ReplyDelete
  3. kak Sal bole faham filem Hindustan walau takde subtitle..hehe.rasa ok ni kalau tercampak ke mumbai.

    ReplyDelete
  4. agreed with u dik.
    bemula dari umah.
    akak ni x pandai sgt. skit skit la. kekadang tersedak gak mencari word bila speaking :)
    anak2 akak suh baca buku citer gaks.
    itu asas. other than that, akak suh diorang baca dictionary.
    dictionary yg simple :)
    in shaa Allah... kalau tak dari umah, memang takkan sukses.

    ReplyDelete
  5. Betul yg zaf cakap kena belajar banyak bahasa.. kak ekin sendiri pun lemah BI hihihihi

    ReplyDelete

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Sponsored