perit jerih untuk ke tahap ini.... My first love wishlist

4:17 PM

Assalamualaikum... alhamdulillah bertemu kita pada petang nan redup ini... * untuk kawasan Perai dan sekitarnya* macam dah lama tak update blog ni.. bersawang ye.. okeh! from now on aku berjanji untuk selalu "memaksa jari jemari ini bekerja" .. aku dah kerja kat Penang sekarang.. post Process Development Engineer.. alhamdulillah berkat doa dan penat lelah abah & ibu, aku berjaya memenuhi wishlist abah... ye lah tanpa usaha aku pun, tak pi mana jugak kan.. sebenaqnya, course engineering nih bukanlah sesuatu yang aku minat dulu.. even masuk sekolah teknik pun sebab kawan bukan sebab memang aku yang nak.. tak penah pikiq pun nak jadi engineer.. dulu.... masa sekolah teringin nak jadi lawyer.. bukan loyar buruk na even memang selalu loyaq buruk.. hee... tapi, result SPM tak  da bomb sangat.. so, terimalah seadanya.. aku nih jenih orangnya, setiap apa yang aku nak wat, even life aku pun, ada plan nya... masa pas sekolah, aku dah plan umoq aku dari berapa sampai berapa, kena belajaq, then umoq berapa kena kahwin... then, blablabla.. tapi kita hanya manusia yang lemah, kita hanya mampu merancang tapi Dia yang menentukan... same goes to me.. apa yang aku plan, tak jadi pun seperti yang aku nak.. but, at least aku merancang... pas SPM, aku kerja kat Pizza Hut kat taman aku ja.. then, aku memilih untuk sambung belajaq kat IIC dalam jurusan Business Admin.. pasaipa aku pilih kolej ni and course ni.. sebabnya, aku plan pertengahan bulan 6 or 7 aku memang dah kena pi belajaq.. no excuses.. then, untuk selarikan cita2 untuk jadi lawyer, ameklah course ni dulu as base.. nanti, further leh amek law... kan... masa tu punya pikiaqlah.. masa tu intake belajaq tengah tahun, tak sama macam sekarang.. so, pi lah bawa diri sampai sana untuk menuntut ilmu.. the other reason is frust jugak sebab tak dapat masuk poli.. poli ni pun abah yang soh isi form.. course pun abah yang tolong pilihkan... intake first poli kan July, tapi aku tak dapat intake tuh... then, a few months later.. aku tak ingat bulan brapa, tapi masa ni aku kat KL, abah call and cakap aku dapat masuk poli.. poli kat kulim ja.. dekat ja ngan umah.. hehe.. so, abah suruh aku balik and masuk poli.. abah nak sangat tengok aku berada dalam dunia engineering.. aku sebagai anak yang menurut perintah, balik lah... at first, rasa nak pecah pala blajaq engineering nih.. one of the toughest course kan adalah engineering.. btw, masa tu aku diploma kejuteraan mekatronik and aku pernah cakap nak quit dari engineering nih.. tapi, bila pikiaq abah, rasa kesian.. carry on lah jugak... alhamdulillah, I manage to finish my diploma in 3 years with flying colours... masa konvo, rasa proud sangat sebab mampu tunaikan hajat abah tu walau pun memulanya rasa nak *^%@)@#.. then, dapat kerja and tolong family sikit2... syukur sangat sebab aku ni pun jenis mudah dapat kerja.. then, dapat offer letter untuk further lagi.. kali ni dah rasa semangat sikit nak pi... sepanjang belajaq degree, memacam yang aku tempuhi jugak.. suka duka.. haish.. biasalah... dugaan hidup mematangkan.. and today, proud again to be an engineer... and abah nak sangat plak tengok aku jadi Ir.. one fine day abah.. InsyaAllah.. I hold your words and my words together... I will fulfill your wish.. dengan izinNya.. ya Allah permudahkanlah hidupku.. bantulah aku untuk mencapai cita2 dan melihat kedua orang tu gembira sebelum aku mahupun mereka pergi menemui Mu kembali... aminnn...

You Might Also Like

0 comments

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Sponsored