Tazkirah Jumaat #3 .:. InsyaAllah.....

10:20 PM


Assalamualaikum....

Tajuk ni sama dengan tajuk Tanyalah Ustaz tiap pagi jam 0700 HRS kat TV9, dekat di hati.. Rasanya ni tajuk minggu lepas Sabtu or Ahad..

Aku tengah sibuk meng "iron" baju sampai terlupa untuk membuat catitan.. namun, adalah sedikit ilmu untuk aku berkongsi...
1) Di dalam berdoa, janganlah jazim.. jazim bererti dengan kehendak Allah... di dalam perancangan , iya.. tapi tidak untuk berdoa... maksudnya, apabila kita meminta sesuatu kepadaNya, kita hendaklah yakin..

2) InsyaAllah ni.. masa kita sebutkannya, apa niat kita.. sama ada kita memang nak buat, or just sebut... kalau memang nak buat, tapi pada hari tersebut, kita ada halangan, tak pa... contohnya, macam kenduri.. kita dah sebut InsyaAllah kita akan menghadirkan diri pada hari tersebut.. namun, pada hari kejadian, ada kematian... berdasarkan dari ustaz tu, tidak mengapa.. sebab kita memang nak pi, tapi kita ada hal lain yang perlu kita uruskan.. 

3) Bila kita sebut InsyaAllah, tak semestinya kerja yang haram akan jadi halal ye.. contohnya, esok aku nak gi mencuri telur ayam mak cik tu.. InsyaAllah ~ perkataan tu dah baik.. tapi, niat tu tak baik.. so, tak dapat jugak ye...

mintak maaf sebab dah lama kuliah ni dan saya tak dapat isi yang penuh... tapi, sedikit sebanyak macam ni lah isinya.. mohon tegur jika ada salah ye ~

You Might Also Like

9 comments

  1. sebab manusia ini adakalanya tidak dapat berpegang pada janji kan, jadi daripada dok berjanji beriya-riya, lebih baik sebut saja inshaAllah, bermakna kita komited utk tunaikan janji tersebut..

    ReplyDelete
  2. Peringatan untuk diri...kadang2 mulut ni cepat sangat berjanji :)

    ReplyDelete
  3. Peringatan untuk diri...kadang2 mulut ni cepat sangat berjanji :)

    ReplyDelete
  4. Betul dah tu.
    Cuma explaination jazim tu kurang jelas.
    Yakin tu betul dah:)

    ReplyDelete
  5. Jazim tu maksudnya kalau nak sesuatu, kalau dapat, dapatlah.. kalau tak dapat pun tak pa.. dalam berdoa kita dengan yakin.. cuma Dia yang lebih mengetahui apa yang lebih baik untuk kita... ^_^

    ReplyDelete
  6. Trime kasih atas tazkirah cik firah..
    hehehehe insyallah

    ReplyDelete
  7. CB .:. semoga bermanfaat...

    Ayu .:. hahaha.. okeh!

    ReplyDelete

Terima kasih atas jejak anda. Sila datang lagi dengan buah tangan ye. ^_^

MiamorZafirah


Be my friend

Sponsored